La vida es dura

Jag vet att jag vid ett tidigare tillfälle har låtit spanskan ta plats på min exklusiva hajplista. Vad det gäller denna lista är det bara högst utvalda saker som har chans att ens få en låg placering. Visst gillar vi fortfarande de klockrena och aningen interna uttrycken "Oiga, por favor!" och för att inte tala om den välkända "padre plastico". Dessutom är denna lektion ganska slapp och för det mesta rolig med H's förtjänst. Idag är dock ett undantag, jag fullkomligt avskyr spanska för tillfället! Anledningen till denna tragedi är att jag på en kväll ska hinna lära mig att uttala ett flertal ord som jag aldrig ens har hört. Hur detta ska gå till finner jag obegripligt såvida jag inte frågar en spanjor eller något i den stilen.

Hur som helst så kommer jag att stå i klassrummet imorgon mitt framför min spanskagrupp. Med darrande röst inleder jag med att på något vis tala om att det är landet Ecuador jag letat fakta om. Detta kommer med stor sannorlikhet bli på svenska då jag inte behärskar något annat. I ynka en termin har jag försökt bekanta mig med språket i fråga och tycker att jag har lyckats ganska bra trots allt. Jag skulle till exempel kunna beställa både vanilj och chokladglass samt svart kaffe och kaffe med mjölk. Jordgubbsglass kan också gå bra, men stämmer dock inte in på vad vi lärt oss av boken. Där fick man istället lära sig att fråga om caféet kan erbjuda den smaken. No hay de fresa?

Kommentarer
Postat av: Hanna

Elin, finner inga ord! De spansktalande länderna som vi ska tala om i morgon får ett överstruket rave-tecken från min sida i alla fall! Fett ohajp!

2008-01-29 @ 21:42:59
URL: http://Hannajanssons.blogg.se
Postat av: Elin

Hanna: Det är så fett ohajp så jag har inga ord! Du skulle ha hört hur läraren satte mig på plats idag för att jag inte visste vad jag hade skrivit. Självklart spelade jag dum och eftersom jag trots allt är ganska dum så gick hon nog på det. Inte sjutton kunde jag erkänna att det var Google translater's fel...

2008-01-29 @ 21:51:33
URL: http://oneofgodsbetterpeople.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0